10 Cloverfield Lane is zeker de moeite waard

Ahh hell no! Denk je net te ontsnappen aan al je issues, kom je terecht in nog vervelendere issues! Dat is het verhaal van Michelle (Mary Elizabeth Winstead, Mercy Street) in 10 Cloverfield Lane. Cloverfield is een film die mij heel goed is bevallen. 10 Cloverfield Lane is de “spiritual successor” (het is namelijk geen officieel vervolg op de film) van die film en kwam voor mij eigenlijk uit het niks. Men sprak al jaren over een eventueel ‘vervolg’ of spin-off van Cloverfield, maar ik zelf zag het niet echt gebeuren. De film speelt zich af in hetzelfde ‘universum’, maar staat er toch weer los van. Het mooie van deze film is dat de studio de film grotendeels geheim heeft weten te houden. Het kreeg bewust tijdens de productie een andere naam en details over het project kwamen zo min mogelijk naar buiten. Dat is een prestatie van formaat in het Hollywood van tegenwoordig.

10 Cloverfield Lane had volgens de makers (waaronder J.J. Abrams) grote thematische gelijkenissen met Cloverfield. Daarom werd er gekozen voor deze naam. Na het zien van de film ben ik het daar zeker mee eens. Maar goed, terug naar Michelle! Michelle raakt namelijk betrokken bij een ongeluk. Zij ontwaakt en bevindt zich opeens in een ondergrondse bunker van een soort Doomsday Prepper. De survivalist genaamd Howard Stambler (John Goodman, Roseanne) heeft slecht nieuws voor Michelle: de wereld is namelijk vergaan, máár zij heeft wel geluk dat hij haar heeft gered. Michelle weet niet wat te geloven en probeert aanvankelijk te ontsnappen. Is dat de juiste keuze? Michelle leert al snel dat Howard mogelijk de waarheid spreekt, maar dat er meer aan de hand is dan Howard vertelt.

10 Cloverfield Lane is een erg effectieve film geworden. Het is allemaal verschrikkelijk claustrofobisch en het duurt niet lang voordat je je als kijker in dezelfde situatie als Michelle waant. Wat op het scherm gebeurt zorgt voor een ongemakkelijk en onbehaaglijk gevoel en dat is precies wat je wilt hebben met dit type film. De film speelt ook goed in op de angst die wij als mensheid hebben: de angst voor het onbekende. Want wat als de wereld echt vergaat… Hoe ver ga je dan om te overleven? Tot welke dingen ben je in staat wanneer je leven op het spel staat? De film heeft een goede protagonist in Michelle en een goede performance van Mary Elizabeth Winstead. De Michelle die wij in het begin van de film zien, is duidelijk niet de Michelle die wij zien net voordat de aftiteling van de film begint. De reis die zij meemaakt is boeiend en belonend voor de kijker.

Daarnaast heeft de film dat beetje extra door een érg goed optreden van John Goodman. De man boezemt angst in. Goodman is aanwezig en imposant. Je gaat bijna geloven dat er daadwerkelijk een steekje los zit bij de man. Loopt hij ook zo door zijn huis in zijn pyjama? Nee, blijf ver weg van Meneer! Hij zet uitstekend een man neer die erg overtuigd is van zijn levenswijze en erg ver gaat om anderen daar het nut van te laten inzien. Mede door zijn optreden is 10 Cloverfield Lane spannend, beklemmend en gaat de film uiteindelijk onder je huid zitten. De film heeft wat mij betreft veel weg van Misery, een film gebaseerd op een boek van Stephen King. Een topper, trouwens!

De laatste akte helpt zeker een beetje (opzichtig) mee om de spanning te verhogen. Soms dacht ik wel van: oké, dat mag wel wat minder. Dan komt de film het meest in de buurt van hetgeen wat is vertoond in Cloverfield. Dat neemt echter niet weg dat dit een film is die de naam ‘Cloverfield‘ eer aan doet, ook al is het geen officieel vervolg. Meneer zegt er daarom nog maar even bij dat men absoluut geen Cloverfield 2 moet verwachten. Dat is de film namelijk totaal niet en dit verwachten zal alleen maar zorgen voor teleurstelling. 10 Cloverfield Lane is it’s own thing. De wereld die gecreëerd wordt is boeiend en 10 Cloverfield Lane trapt de deuren wagenwijd open voor een vervolg. Laat dat vervolg maar komen!

10 Cloverfield Lane (2016) [Recensie]
10 Cloverfield Lane is een erg effectieve film geworden. Verwacht geen Cloverfield 2, want dat is de film absoluut niet. In plaats daarvan is het een spannende en beklemmende film geworden die handig inspeelt op bepaalde angsten die wij hebben. Goed spel van Winstead en (vooral) Goodman geven de film net dat beetje extra.
8Totale score