Barbershop: The Next Cut is vermakelijk

Na Barbershop en Barbershop 2: Back in Business is er nu Barbershop: The Next Cut. Wie kan tellen weet dus dat dit het derde deel in de reeks is. Het gaat over een kapperszaak in Zuid-Chicago, dat een steunpilaar is in de gemeenschap. In dit derde deel is dat niet veranderd. Door de recessie hebben Calvin (Ice Cube) en Angie (Regina Hall) de handen ineen geslagen. Zij runnen nu samen een kapperszaak. De moeilijkere economische omstandigheden zijn een zware last. Het geweld dat de gemeenschap teistert is echter een groter probleem. In de wijk verliezen bijna dagelijks tieners het leven en raken onschuldigen betrokken bij de ruzies van de verschillende bendes. Laat Calvin nou net een zoon hebben, die ook het verkeerde pad op dreigt te gaan. De kapperszaak komt snel tot de conclusie om een tijdelijk staak-het-vuren te starten. Zo kunnen de twee rivaliserende groepen met elkaar in dialoog gaan en het zal de verstandhouding in de wijk goed doen.

Hilarische gesprekken in de zaak

Dat is altijd de charme van Barbershop geweest. De heren kibbelen over alles. Dat zorgde geregeld voor heerlijke momenten in de eerdere films. Nu Calvin en Regina samenwerken, delen de mannen en vrouwen één zaak. Dat betekent gekibbel tussen de dames en heren. Waarom trekken de sletterige dames namelijk aan het langste eind? Waarom kunnen ‘serieuze’ vrouwen geen goede man vinden? Hoezo zien vrouwen de ‘normale’ mannen niet staan en gaan zij altijd voor mannen die niet goed voor hen zijn? Dit soort gesprekken worden dagelijks gevoerd. Dat levert dus verhitte discussies op en een aantal hele leuke momenten. Wat Barbershop: The Next Cut vooral de moeite waard maakt, is het sociaal commentaar dat wordt geleverd. Chicago komt namelijk al jaren negatief in het nieuws. Schietpartijen zijn aan de orde van de dag. Bendes lijken er de dienst uit te maken. Vandaar de naam ‘Chi-raq‘. Dat is ook de naam van een film van Spike Lee, trouwens.

Voor sommigen zal het sociaal commentaar prekerig overkomen. So be it. De acteurs/muzikanten (waaronder Ice Cube, Common, Eve, Nicki Minaj, Anthony Anderson en Cedric the Entertainer) zijn toch voorbeelden voor veel van deze jongeren. Zij spelen in de films die zij kijken. Zij maken de muziek waar zij naar luisteren. Wanneer je favoriete ster zich tegen iets uitspreekt, zal dat heus niet meteen iets veranderen in het leven van de mensen die dit dagelijks meemaken. Het is echter een begin. Of een continuering van het gesprek. Dit soort dingen moeten blijvend onder de aandacht gebracht worden. Wat dat betreft is de boodschap van BarbershopThe Next Cut geslaagd. Het is een leuke mix geworden van geslaagde humor en sociaal commentaar. Liefhebbers van de eerdere Barbershop-films mogen dus gerust weer plaatsnemen in de kappersstoel.

Barbershop: The Next Cut (2016) [Recensie]
Barbershop: The Next Cut is een geslaagd mix van humor en sociaal commentaar.
7Totale score