Get Out is een topfilm

Laat daar geen misverstand over bestaan. Wat mij betreft is Get Out een must. Op voorhand zou je kunnen denken dat het simpelweg een film is over een man die op bezoek gaat bij de familie van zijn vriendin, waar vervolgens dan de pleuris uitbreekt. Dat zou je kunnen denken. Get Out is echter meer dan dat. Je zou dan flink voorbij gaan aan het sociaal commentaar dat er wordt geleverd. Dat commentaar is niet mis en houdt vooral Amerika een spiegel voor. Dat kan wat mij betreft niet vaak genoeg gebeuren. Ik hoef namelijk niemand te vertellen dat het daar niet helemaal lekker gaat.

Een nachtmerrie om nooit te vergeten

Chris (Daniel Kaluuya) gaat samen met zijn vriendin Rose (Allison Williams) op bezoek bij haar ouders. Hij is daar best nerveus over, want hij is zwart en zij is blank. Rose heeft haar ouders daar ook niks over verteld, dus hij weet absoluut niet wat hij kan verwachten. Wanneer zij aankomen op het afgelegen landschap van haar ouders, lijkt alles goed te gaan. Haar ouders vallen reuze mee en Chris voelt zich wel op zijn gemak. Langzamerhand beginnen er echter wel dingen op te vallen. Het wordt er vervolgens niet aangenamer op voor Chris. Vooral niet wanneer hij doorkrijgt dat er veel meer verborgen zit achter de vriendelijke glimlachen die hem tot dan toe tegemoet zijn gekomen.

Get Out is een nachtmerrie. Een gezellig weekendje weg is weleens leuker geweest. Het is in ieder geval een goed voorbeeld van hoe je op een kleinschalige manier een grootse film kunt maken. Met een bescheiden budget van 4.5 miljoen dollar werd de film gemaakt en het leverde uiteindelijk in Amerika bijna 247 miljoen dollar op. Ik zelf had dat niet verwacht, maar ik kan het zeker begrijpen. Er wordt goed geacteerd, de regie is sterk en de film bespreekt dus onderwerpen die veel Amerikanen niet onberoerd laten. Dan is het niet moeilijk te bevatten dat een groter publiek een film wilt zien waar velen erg enthousiast over zijn. Soms heb je namelijk films die écht de tijdsgeest weten te pakken. Get Out is zo een film.

De eerste keer is meteen raak

Jordan Peele (ja, die grappige van Key & Peele) levert met Get Out een dijk van een debuut af. Het goede script, ook van Peele, heeft voldoende aandacht voor de verhoudingen tussen blank en zwart in Amerika. Want nogmaals; nee, dit is niet gewoon een standaard thriller/horrorfilm. Peele heeft het over raciale verhoudingen en hoe blanken en zwarten elkaar zien in Amerika. Dat wordt geregeld met een humoristische ondertoon gedaan. Lil Rel Howery zorgt voor de comic relief (de komische noot) en dat is hoogst nodig. Het onderwerp is namelijk vrij zwaar als je er dieper over nadenkt. Toen de film in première ging waren dan ook niet alle geluiden positief.

Enerzijds werd de film geprezen, anderzijds waren criticasters niet blij met het sociaal commentaar dat de film levert. Maar goed, een film die onderliggende thema’s bespreekt over ras, racisme, privilege en klasse zal altijd stof doen opwaaien. Dat is en zal altijd een hot topic blijven. Daarom hebben wij filmmakers nodig die deze onderwerpen durven te bespreken. Niet om met een beschuldigende vinger te wijzen, wel om mensen attent te maken op de problemen die spelen. Je kunt namelijk niet overal je ogen voor sluiten. Daarnaast is het gelukkig ook gewoon een slim gemaakte film. Het wordt nergens eng, maar de ‘horror’ zit juist in het beeld dat de film schetst. Als donkere man werd ik daar wel even stil van. Get Out is wat mij betreft een dikke aanrader.

Get Out (2017) [Recensie]
Get Out is een must see.
8.5Totale score