Safe House (2012) [Recensie]
Ondanks de bijdrage van Washington en Reynolds, is Safe House een film die je vaker hebt gezien, maar dan beter uitgevoerd. Er gebeurt veel, maar het maakt geen indruk. Dat maakt Safe House een teleurstellende film die de verwachtingen niet waar maakt.
5Totale score

Safe House is een erg teleurstellende film

In Safe House krijgt een beginnende CIA-agent de taak om een voortvluchtige oud CIA-agent te herbergen in een safe house. Dit wordt moeilijk genoeg, aangezien men het op hem voorzien heeft. De rookie heet Matt Weston (Ryan Reynolds). Matt werkt in een Zuid-Afrikaans gevangenenverblijf, een zogenaamd Safe House, maar heeft nog niet veel actie gezien. Wanneer de eerste en enige gast zich meldt, blijkt het de beruchte crimineel Tobin Frost (Denzel Washington) te zijn die na een jarenlange klopjacht eindelijk werd gepakt door de CIA. Als het huis aangevallen wordt door een elite team van zwaar bewapende huurmoordenaars, lukt het de onervaren Weston om te ontvluchten en Frost mee te nemen…

Safe House heeft bekend gegeven. Niks mis mee, want het gaat tenslotte om de uitvoering. De film bevat de nodige spanning en er zit een lekker tempo in. Vooral de achtervolgingen springen eruit en de acteurs, natuurlijk. Denzel Washington en Ryan Reynolds zijn geen lichtgewichten. Zij zijn dan ook de blikvangers van deze film. Safe House bouwt namelijk op de interactie tussen hen. Frost is de doorgewinterde oud CIA-agent met een missie en Weston is de naïeve rookie wiens ogen nog geopend moeten worden. Dat gegeven heeft wel wat weg van, de superieure, Training Day. Er ontstaat ook een soortgelijke onderlinge verhouding tussen de twee.

Toch is Safe House niet bevredigend. De film voelt als een routineklus voor Washington en Reynolds. Als een tussendoortje totdat zij op de set stonden van een betere film. Dat gevoel kreeg ik heel erg tijdens deze film. Het helpt ook niet dat de clue al ver van tevoren duidelijk is. Het is niet moeilijk aan te geven waar het verhaal naar toe gaat en wie verantwoordelijk is voor de corruptie. Dit haalt een beetje de ‘punch’ uit de film. Vooral omdat er veel soortgelijke films zijn gemaakt, maar dan met een betere uitvoering. Hierdoor is Safe House vrij voorspelbaar en zit je als kijker te wachten op gebeurtenissen die je voor jezelf al hebt uitgetekend.