Wie heeft gezegd dat het Shark Night is

Ik ben weer in het verleden gedoken. In de kluis van mijn oude filmrecensies. Er lag veel rommel in deze kluis, helaas. Juist op het moment dat The Shallows in de bioscopen draait, werd ik geconfronteerd met een andere Shark movie. Tussen de rommel lag namelijk de film Shark Night. Ik verloor trouwens bijna mijn hand, omdat er blijkbaar óók nog een haai in mijn kluis verstopt zat.

In Shark Night besluit een stel vrienden een weekend te verblijven in een vakantiehuis aan een meer. Daar ontdekken zij al snel dat zij omringd zijn door haaien. Dat moet natuurlijk tot incidenten leiden, want kennelijk lusten haaien mooie mensen. Ga je een gezellig weekendje weg, wordt je aangevallen door een haai. Dan gaat je weekend dus letterlijk naar de haaien. Dat is trouwens niet het einde van de haaien aanvallen. Waar halen deze haaien de tijd vandaan? Vanaf dan is het een gevecht voor de jongeren om veilig terug naar het vaste land te geraken.

Shark Night is de zoveelste film die draait om aantrekkelijke jongeren die onfortuinlijke dingen meemaken. Het is ook de zoveelste film waarin deze jongeren veelal fungeren als ’eye-candy’ en het acteerwerk van secundair belang is. Niet dat dit zo belangrijk is in dit soort films. Als wij toch eerlijk zijn. Kijk alleen maar naar de poster en je weet waarschijnlijk genoeg. Maar goed, ik ga ervan uit dat wij allemaal doorhebben dat het gaat om de ‘slachting’ die zich moet voltrekken onder de jongeren. Anders hebben die haaien vrij weinig te doen. Dat is niet het nut van deze film. Als de slachting dan ook nog zwaar tegenvalt, dan blijft er bijster weinig over om van te genieten.

Voor de haaien is teveel gebruik gemaakt van CGI. Dat helpt de film naar de haaien, want deze gevaartes komen nooit realistisch over. Shark Night weet nooit te boeien. De film neemt de kijker nergens mee. Er gebeurt niks wat enig enthousiasme opwekt. Op een gegeven moment ben je aan het cheerleaden voor de haaien. Biddend. Hopend. Wensend dat zij zo snel mogelijk hun scherpe tandjes gebruiken. De uitleg waarom deze haaien zich in het meer bevinden is ook niet bepaald plausibel. Shark Night hoef je niet te kijken. Shark Night had ik niet moeten kijken. Ik ga nu even rustig op de bank plaatsnemen en mijn zonden overdenken.

Shark Night (2011) [Recensie]
Hier hoef ik niet veel woorden aan vuil te maken. Shark Night is een puinhoop van epische 'haaien' proporties.
2Totale score